Grand Kyiv Ballet: Nøtteknekkeren

Om arrangementet

Velkommen til en magisk forestilling med Grand Kyiv Ballet: Nøtteknekkeren.

Bli med på en uforglemmelig reise inn i en verden av drømmer, magi og triumf over det onde. Grand Kyiv Ballet, som består av ledende dansere fra den prestisjetunge ukrainske balletten, inviterer deg til en hjertevarmende opplevelse som har begeistret publikum på verdens ledende scener de siste fem årene. Nøtteknekkeren er en enestående ballett av Peter Tsjaikovskij, basert på E.T.A. Hoffmanns tidløse eventyr, med libretto av Marius Petipa.

Handlingen spinner rundt den unge jenta Mary og hennes fortryllende reise gjennom en eventyrverden. Marius Petipas dyktige bruk av Hoffmanns historie gir liv til hovedrollene Mary og Clara, og tar deg med på en følelsesladet reise gjennom en magisk julekveld.

I første akt samler gjestene seg ved Dr. Stahlbaums hus på julekvelden, og det er her eventyret begynner. Mary og Fritz, Dr. Stahlbaums barn, venter spent på gaver, og i en forbløffende introduksjon møter de gudfaren Drosselmeyer, en trollmann med en unik evne til å gi leker liv. Mary får en nøtteknekkerdukke, og fra dette punktet følger vi en reise som kombinerer virkelighet og drøm. Handlingen skifter til Marys drømmeverden, der veggene beveger seg, juletreet vokser, og lekene våkner til live. En episk kamp mellom nøtteknekkeren og musekongen utfolder seg, før nøtteknekkeren blir forvandlet til en prins.

Andre akt fortsetter i denne drømmeverdenen, der Mary og prinsen deltar i en fortryllende feiring under stjernene. Dansene og feiringen tar oss gjennom ulike kulturer og symboliserer seieren over ondskapen som musekongen representerer. Men snart må Mary våkne fra denne fantastiske drømmen og bli gjenforent med nøtteknekkeren.

Nøtteknekkeren er mer enn bare en ballett – det er en fortelling om drømmer, seire og godhet. Ved å delta på denne forestillingen støtter du ikke bare en fantastisk kunstnerisk opplevelse, men også en viktig sak. Inntektene fra forestillingene vil bidra til oppussing av Ukrainsk Ballet Academy i Kyiv, samt reparasjon av ungdomsboligene for ballettstudentene. Dette gjør din deltakelse til en meningsfull investering i fremtiden til unge talenter og ballettkunsten.

Inviter hele familien med på denne eventyrlige reisen! Nøtteknekkeren er anbefalt for publikum fra 5 år og oppover, og med en spilletid på 2 timer inkludert pause, er det en perfekt måte å skape uforglemmelige minner i julen og videreføre ånden av godhet og glede.